W-EET-jes
Elke maand vind je onder w-EET-jes de leukste nieuwtjes over eten.
 
Weet jij een w-EET-je waar Eat2Gather nog niks over geschreven heeft en wil je jouw culinaire kennis delen met anderen? 
 
Stuur je w-EET-je naar de redactie van Eat2Gather zodat jouw w-EET-je eventueel geplaats kan worden.
 
 
Met smakelijke groet,
 
Eat2Gather
 
 

w-EET-je waarom uien heel gezond zijn?



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uien komen voor in vele soorten, maten en kleuren. Naar de laatste inzichten behoort de ui tot een eigen familie, namelijk die van de Alliaceae. Daarvoor werd de ui gerekend tot de ui-achtigen of Alliums, waar ook prei, knoflook, bieslook, sjalot en zilverui toe behoren. De Chinezen aten zo'n 3000 jaar voor onze jaartelling al uien en in Europa waren het de Romeinen die de ui over West-Europa verspreiden. De ui staat dus al heel lang bekend als cultuurgewas. Zo maakte hij naar verluidt een belangrijk onderdeel uit van het dieet van de piramidebouwers in Egypte. Je zou hieruit kunnen concluderen dat de gezondheidseffecten van uien al heel lang bekend zijn, maar wat is er eigenlijk precies zo gezond aan een ui?..

In uien zitten in de eerste plaats veel vezels, die de spijsvertering helpen bevorderen. Omdat de ui rijk is aan fructanen draagt hij ook bij aan een goede darmflora. Het eten van ui helpt ook de groei van schimmels en gisten in de darmen tegen te gaan en vermindert ontstekingsreacties. Zo kan het regelmatig eten van uien de ernst van darmontstekingen doen verminderen.

Uien bevatten weinig calorieën en geen vet, maar wel relatief veel vitamine C, kalium en calcium. Bovendien bevatten uien quercetine, een flavonoïde ofwel een antioxidant, die zich direct onder de schil bevindt. Het is dus beter om een ui niet te ruim te schillen. Alleen het bovenste vlies eraf halen is voldoende. Van quercetine wordt gedacht dat het een belangrijke bijdrage kan leveren aan het voorkomen van hartkwalen en zelfs kanker. Daarnaast ondersteunen flavonoïden ons immuunsysteem en remmen ze ontstekingen.

Als laatste bevordert de ui de bloedsomloop. Door zijn licht ‘bloedverdunnende werking’, verlaagt hij het cholesterolgehalte en heeft een zwakke bloeddruk verlagende werking. Het regelmatig eten van uien heeft dus een preventieve werking tegen ouderdom gerelateerde hart- en vaataandoeningen.

Ook bij een verkoudheid komt de ui van pas. Als een verstopte neus hebt, valt het meestal niet mee om in slaap te vallen. Met een ui op je nachtkastje houd je je neus open. Pel een ui, snijd deze in stukken of doormidden en leg hem op een schoteltje naast je bed.

Waarom Eat2Gather?
W-EET-jes
In het nieuws
Klanten
Bedrijfsfilm Eat2Gather
Workshop kadobon
De Culinaire Expeditie